Fasada je u oduvijek u arhitekturi predstavljala polje komunikacije,
putem koje se korisnicima javnog, spoljenjeg prostora šalje poruka. Javni
prostor se na taj način definiše i određuje.
U drugoj polovini prošlog vijeka obećanja modernog doba sa sobom donose
velike promjene, uključujući tehnološki napredak, potrebu za većim smještajnim
kapacitetima, društvo u tranziciji se teško nosi sa nastalim promjenama, a
jedan od propratnih pojava jeste i getoizacija i otuđivanje čovjeka. U ovakvim
socijalnim promjenama dolazi do pojave nove umjetnosti, tzv. street art-a. U
suštini, radi se o bilo kojoj umjetnosti nastaloj na javnom mjestu. Tu pored
grafita spadaju i druge tehnike osim spreja, poput naljepnica, šablonskih
grafita, mozaika, video projekcija, uličnih instalacija i slično. Uprkos ovoj
definiciji, mišljenje javnosti je podijeljeno u smislu da li grafite smatraju
umjetnošću ili vandalizmom.
Prema nekim tvrdnjama, prvi grafiti su se pojavili već na antičkim egipatskim
spomenicima, a neki su očuvani na zidovima vila u Pompeji. Međutim, grafiti na
kakve smo danas navikli, uglavnom se povezuju sa hip-hop kulturom, a smatra se
da su nastali 60-ih godina prošlog vijeka u Nju Jorku. Neki njihovu pojavu
povezuju sa studentskim protestima 1968. godine.
Riječ grafiti potiče od italijanske riječi „graffiato“, što znači izgrebano. Drugi izvor je grčka riječ „graphein“, što znači pisati. U istoriji
umjetnosti pojam grafita se koristi za tehnikuumjetničkih djela koja su nastala
urezivanjem (grebanjem) oblika u površinu. Takođe je poznat i pojam zgrafitne
tehnike kada se grebanjem kroz jedan sloj pigmenta otkriva drugi sloj koji se
nalazi ispod njega.
Jedno od najpoznatijih imena ili potpisa u svijetu grafita je Taki 183. Nadimak Taki potiče od grčkog
imena Demetrius, odnosno Demtraki, a broj 183 od kućne adrese 183rd Street. Taki je 60ih i 70ih
godina prošlog vijeka radio u Nju Jorku kao dostavljač, i na mjestima koja je
obilazio ostavljao je svoj potpis. Nakon što se početkom 70ih pojavio u jednom
članku u Nju Jork Magazinu, izazvao je lavinu vandalizma, jer su mladi ljudi
širom Amrike požurili da ostave svoj potpis na zgradama u svom okruženju.
Prethodni primjer načinje temu razloga
nastanka grafita. Brojna obećanja modernizma o stvaranju boljeg društvenog
poretka i kvalitetnijeg života zahvaljujući arhitekturi, nisu se ostvarivala.
Umjesto toga u ogromnim stambenim kompleksima došlo je do međusobnog otuđenja
ljudi, kao i njihovog udaljavanja od ostatka grada, što je dovelo do naglašavanja već postojećih socio-ekonomskih pitanja. Klasne razlike su još više
došle do izražaja, a izrevoltirani mladi ljudi su se trudili da na zidovima
oslikaju stvarnost koja ih okružuje. Osamdesetih godina prošlog vijeka tržište
je bilo veoma orijentisano na subkulturu ulice. Rep muzika i hip-hop kultura
doživljavaju pravi bum. Grafiti
nisu više samo jednostavni potpisi; fontovi, abeceda i slova se usložnjavaju,
značenje napisanog nije bilo razumljivo svima - Onaj koji je pismen ima moć. Grafiti
predstavljaju simbol pobune i otpora (jedan od najpoznatijih primjera je Berlinski
zid). Vrlo često poruka koju prenose grafiti može biti političke prirode. U
posljednje vrijeme došlo je u izvijesnoj mjeri do valorizacije dekorativne i
estetske vrijednosti grafita. Pa ipak uprkos tome, grafiti i dalje u većini zemalja
predstavljaju neku formu vandalizma, i to je jedan od razloga zašto u grafiti
umjetnici u velikoj većini ostaju anonimni. Najbolji primjer za to je i poznati
britanski grafiti umjetnik Banksy, koji je svoja djela izlagao u brojnim gradovima
svijeta, a čiji identitet je do danas ostao nepoznat.
Uticaj koji su grafiti ostavili je veoma
raznovrstan. U
posljednje vrijeme popularizaciju su doživjele video projekcije na fasadama objekata, koje nesumnjivo svoju inspiraciju crpe iz umjetnosti grafita. Primjer njihovog uticaja na arhitekturu veoma očigledno nalazimo u
djelu ITN Architects "The Hive apartment" ili manje bukvalno u arhitekturi ZaheHadid. A u
umjetnike inspirisane street art-om spadaju Kit Haring, Endi Vorhol, Žan Mišel
Baskija i mnogi drugi. Da li grafite smatrate umjetnošću ili vandalizmom je
stvar ličnog mišljenja, a moje nakon današnjeg posta mislim da možete
naslutiti.
No comments:
Post a Comment